Boek uitgedeeld – en nu?

Hoe zorg je ervoor dat het boek niet ongebruikt in de boekenkast belandt? Hieronder hebben we een aantal ideeën verzameld, ter inspiratie. Laat ons weten als jij ook ideeën hebt, die we met anderen kunnen delen? Ook lezen en delen we graag jouw verhalen over het gebruik van het boek.

Aan te bevelen is het opstellen van een (eenvoudige) jaarplanning waarin je een aantal momenten in het jaar vastlegt om het boek onder de aandacht te brengen: bij ouders, bij leerkrachten en natuurlijk bij de kinderen zelfs. Het is natuurlijk niet de bedoeling van het boek dat kinderen alle activiteiten in georganiseerd verband ondernemen. Maar af en toe iets organiseren is één manier om ervoor te zorgen dat het boek weer onder de aandacht komt.

Maak je gebruik van beelden, tekst of huisstijlelementen uit het boek, bijvoorbeeld voor promotiemateriaal, zorg dan voor naamsvermelding van de auteurs: “©2014-(huidig jaartal) Stichting Buitenmakelaar/Jessicaas ontwerp”. Het aanpassen van de beelden is niet toegestaan. Zie ook de informatie onderaan deze bladzijde over het gebruik van beelden in digitale applicaties.

Posters uitdelen aan scholen/BSO’s

Deze posters kan je bij ons bestellen (tegen drukwerk- en verzendkosten) om uit te delen aan scholen/BSO’s, om de drempel te verlagen voor leerkrachten/BSO-leidinggevende om aan te sluiten op het boek en om het boek steeds weer onder de aandacht te brengen bij kinderen.

 

 

50-dingen kalender uitdelen

Licentiehouders kunnen van ons een sjabloon voor een 50-dingen kalender’ krijgen om zelf in te kunnen vullen, met 2-3 tips per maand, en te kunnen uitdelen (digitaal of gedrukt) aan ouders. Hiermee geef je (drukke) ouders een steuntje in de rug door het ‘denkwerk’ uit handen te nemen (‘hoe ga ik onthouden mijn kind af en toe te stimuleren iets uit zijn/haar 50-dingen boek te doen?!’). Op de kalender kan je tips geven voor activiteiten waarmee een kind zelfstandig aan de slag kan maar ook georganiseerde activiteiten. Bijvoorbeeld:

 

Mei:
In de Kromme Rijn vissen: met een zelfgemaakte hengel?
Een molen bezoeken: tijdens de nationale molendag.
(www.molens.nl/nationale-molendag) (13 en 14 mei 2017)
Rieten bootjes maken: speur langs de Kromme Rijn voor riet.

Ambassadeurs inzetten
Zoek bijvoorbeeld ex-onderwijzers, of ouders:
‘Ben je enthousiast over het 50-dingen boek? Heb je een kind in groep 2/3/4/(5) op een basisschool in de gemeente? Heb je ca. 1 uur per maand (gem.) beschikbaar om mee te helpen het boek onder de aandacht te brengen onder leerkrachten, ouders en kinderen van de basisschool van jouw kind? Dan horen we van je graag!’
Hier vind je een voorbeeld taakomschrijving en informatie voor ambassadeurs.

Organiseer een laagdrempelige 50-dingen activiteit
Bijvoorbeeld:
Maak je eigen natuurkunstwerk
‘Op xxx oktober in de herfstvakantie organiseren wij een leuke buitenactiviteit: maak je je eigen natuurkunstwerk van herfstbladeren, takken, kastanjes, bessen, eikeltjes en alles wat je nog meer buiten kunt vinden.  Iedereen is van harte welkom tussen 15:00 en 17:00 op het grote grasveld voor de school. We lopen met zijn allen een rondje om mooi materiaal te verzamelen en daarna gaan we aan de slag om er een kunstwerk van te maken. Er is koffie en thee voor de volwassenen en limonade voor de kinderen.’
50-dingen-voorbeeld-laagdrempelige-activiteit

Ook kan je BSO’s vragen of ze hiermee willen aansluiten.

Berichtjes plaatsen in de nieuwsbrieven van de school
Bijvoorbeeld:
Lente ervaren met het 50-dingen boek
Nu de lente aanbreekt, zijn er weer volop mogelijkheden om nieuwe dingen buiten te doen. Zo is het voorjaar een prima tijd om naar de vogels te luisteren, een boshut te bouwen en te starten met het kweken van je eigen groente. Alle kinderen uit groep 3 hebben afgelopen oktober een eigen boek ‘50-dingen-die-je-gedaan-moet-hebben-voor-je-twaalfde’ gekregen. Daarin staan nog meer leuke ideeën voor buitenactiviteiten. Heeft je kind iets leuks gedaan en wil je het met ons delen, laat het ons dan weten via facebook?’

Publiciteit voor het boek regelen bij streekwinkels enz.
Op ons fruitbedrijf mag je zelf je appels komen plukken tegen kleine vergoeding. Het 50-dingen boek is op ons bedrijf verkrijgbaar: hierin staan tal van leuke dingen die je voor je twaalfde gedaan moet hebben (o.a. appels plukken! )’50-dingen-voorbeeld-streekwinkels

Sluit aan bij thema’s op de scholen
Toen mijn kind mij vertelde dat hij bezig was met de thema ‘water’ op school, stelde ik voor aan de leerkracht dat de klas onderwaterleven zouden kunnen gaan scheppen. Ik heb 2 ‘hulpouders’ geregeld, de kinderen hebben hun eigen schepnetjes meegenomen, en na afloop hebben ze samen in de klas de bladzijde uit hun 50-dingen boeken ingevuld.

Bij de schoolklassen langs
Als je de boeken gaat uitdelen komend jaar in groep 3, ga ook langs bij groep 4 (en 5) om de kinderen te vragen over hun ervaringen met het boek. Deel eventueel iets kleins uit aan deze kinderen: bijvoorbeeld, een buitenspeeltijdcadeaubon, of laat stickers maken met je 50-dingen mascotte:
50-dingen-voorbeeld-bij-klassen-langs

Het boek laten vermelden in de publiciteit voor activiteiten georganiseerd door  natuurorganisaties
‘We hebben … een activiteit gehad die gekoppeld was aan het boekje. Dit was het helpen met padden overzetten. We hadden ook gecommuniceerd dat dit 1 van de 50 dingen was. Het resultaat was dat er ruim 30 kinderen kwamen ipv normaal 10 kinderen bij deze activiteit. Gelukkig waren er ook heel veel padden die dag!’

Denk ook aan de landelijke dagen zoals slootjesdag en modderdag.

Organiseer een 50-dingen dag
Zie hier een filmpje gemaakt door de Rabobank tijdens een 50-dingen dag georganiseerd voor 100 kinderen in de gemeente Moerdijk.50-dingen-voorbeeld-activiteitdag

Het boek laten vermelden in het lesmateriaal van het natuur- kunst- of cultuurprogramma van de scholen
Hier een voorbeeld uit het lesprogramma van KunstCentraal in de gemeente Bunnik.

Meedoen met lokale evenementen
Wij kijken terug op een geslaagde Bunnik Fair gisteren: in totaal zijn er 20 vliegers gemaakt, 40 stippen bijgekomen op de kaart van ‘favoriete buitenspeelplekken in gemeente’, en vier ambassadeurs geworven! Bedankt iedereen voor het bezoek aan onze kraam!’
50-dingen-voorbeeld-lokaal-evenement

Prijsvraag of verloting organiseren
‘Deel een verhaal en maak kans op een insectenhotel!
Post een bericht met een verhaal van iets dat je kind heeft meegemaakt, buiten in de natuur. Daarmee maak je kans op een insectenhotel. Het mag een activiteit in onze omgeving uit het 50-dingen boek zijn, maar hoeft niet: als het maar bui
ten, in de natuur, is!’

Berichtjes laten plaatsen in de lokale kranten
Wees alert voor gelegenheden berichtjes te laten plaatsen in de lokale kranten:50-dingen-voorbeeld-krantstukjes

Sociale Media inzetten
Zie de opmerkingen hieronder over ‘digitale media’.
Ter inspiratie kan je de volgende facebook pagina’s bekijken:
www.facebook.com/50-dingen-Bunnik-Odijk-Werkhoven
www.facebook.com/50 dingen Deventer
www.facebook.com/50 dingen Moerdijk
www.facebook.com/kikkerfloor

Websites, apps, digitale kaart, of andere digitale media inzetten
Digitale applicaties kan je gebruiken ter aanvulling op, of ter ondersteuning van, het boek. Overweeg je digitale middelen in te zetten dan is het onze aanbeveling eerst een plan op te stellen waarin je uitwerkt wat je wilt bereiken met deze applicatie en hoe je dat gaat bereiken. Hier vind je een opzet voor zo’n plan.

De volgende beelden en gegevens kunnen door de vormgever/grafische ontwerper, JessicaasOntwerp, geleverd worden, voor gebruik in je digitale applicatie:

  • Kleurcodes
  • 50-dingen logo
  • 50-dingen lijst met ‘icoontjes’
  • 50-dingen kaart
  • Een klein aantal voorbeeld bladzijden uit het boek

Bij het gebruik van beelden of tekst uit het boek moet de volgende naamsvermelding komen te staan:  ©2014-(huidig jaartal) Stichting Buitenmakelaar/Jessicaas ontwerp

(Omdat wij het belangrijk vinden dat digitale applicaties het boek aanvullen en ondersteunen, en niet vervangen of herhalen, hebben wij opgenomen als voorwaarde in de licentie dat het digitaal verspreiden of laten verschijnen van tekst of illustraties uit het boek beperkt moet blijven tot een klein aantal voorbeeld bladzijden).

“In education, for every dollar we spend on the virtual, we should spend at least another dollar on the real … If we do that, the kids will be fine.”
(Richard Louv, voorzitter ‘Child and Nature Network’ en auteur ‘The last child in the woods’)